RavinteetOsteoporoosi ja luuntiheys

Luusto toimii kehon mineraalipankkina. Tämä tarkoittaa, että keho kannibalisoi luustosta ravinteita, jotka se korvaa uusilla ravinteilla ravinnosta. Jos nauttimassamme ruuassa ei ole tarpeeksi ravinteita paikkaamaan aiheutunutta hävikkiä, syntyy luukatoa, joka ilmenee luuntiheyden heikkenemisenä.  

Päivittäinen ruokailutottumus ratkaisevassa asemassa

Luuston tehtävä mineraalipankkina on tasata ja taata mineraalin saanti keholle. Osteoklastit syövät luuta ravinteiksi tasaisella vauhdilla päivittäin. Päivä ilman ravintoa ei muuta dramaattisesti luuntiheyttä, mutta ei ylensyöminenkään ratkaise hauraan luuston ongelmaa. Terveen luuston salaisuus on tasainen oikeiden ravinteiden saanti ja liikunta.

Ravintotottumukset ja stressi vaikuttavat osteoporoosin etenemiseen.

Oman kehon huomiotta jättäminen selitetään liiallisella kiireellä. Työ ja vapaa-aika vievät niin paljon resursseja, ettei monella meistä ole aikaa ylläpitää keholle terveellisiä elintapoja. Epätasapainoinen ruokavalio tuo kehoomme ravintoaineita väärässä suhteessa. Tämä aiheuttaa esimerkiksi rasvan kertymistä samalla kun kehomme kärsii puutosta sille tärkeistä ravinteista. Jatkuva aliravitsemus ja stressi päivästä toiseen vuosien ajan syövät luuston sisältä käsin. 

Ravinnepuutostilan ei tarvitse olla dramaattinen. Kehon ravitsemisessa tärkein elementti on aika. Yhden päivän mässäily tai syömättömyys ei vaikuta paljoakaan isossa skaalassa. Vähän liikaa tai  liian vähän kerrottuna vuodella riittää muuttamaan kehoamme niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Painoa on helppo seurata halutessaan pitää silmällä rasvan kertymistä. Painamamme kilomäärä ei kuitenkaan kerro mitä olemme menettäneet painon pudotessa. Mitä luulisit että luustosta menetetty kilo merkitsee kehollesi? 

Luusto tarvitsee monipuolisesti ravinteita:

  • Kalsiumia
  • Magnesiumia
  • D-vitamiinia
  • Fosfori
  • Sinkkiä
  • Mangaania
  • Booria
  • K-vitamiinia
  • C-vitamiinia
  • A-vitamiinia
  • Bromelainia
  • Glucosamiinia
  • Ghondroidinia